Schrijfsel 2: Jungle

5 maart 2020 - Surat Thani, Thailand

Ik begin een beetje te wennen hier; de jetlag is voorbij, de warmte deert me niet erg, en ik kom mijn angsten één voor één onder ogen. Veel dingen vind ik spannend, zoals de straathonden en katten: in mijn hoofd gaan ze allemaal achter me aan en bijten ze me. Dan vogelspinnen: deze zitten in elk hoekje en als je wakker wordt onder je klamboe staart zo’n beest je aan de andere kant van de klamboe aan, te wachten tot ze je kan verorberen. Dit soort rampscenario’s gaan door mijn hoofd. Voordat je iets meemaakt kun je niet echt voorstellen hoe het gaat zijn, dus ik verwacht het ergste, want ja: dat is hoe ik ben. Daarentegen hebben deze rampscenario’s mij nooit tegengehouden om mijn angsten aan te gaan, en ik geloof ook dat het gezond is om niet al je gedachten te geloven, en ze niet zo serieus te nemen. Een paar angsten die ik nog onder ogen mag komen: duiken in open water, überhaupt in natuurwater dobberen, een nachttour door de jungle en slapen in de jungle met alleen een klamboe. Vanochtend werd ik wakker en zei: nee, ik durf helemaal niet naar de jungle. Hoe moet ik daar nou naartoe met al die insecten terwijl ik in Nederland spinnen niet eens durf aan te kijken, en wegren voor wespen. Afijn, deze angsten mag ik allemaal binnen nu en een week ervaren. Dat vind ik spannend maar ook een hele uitdaging. Na een paar dagen in Thailand begin ik zelfs een beetje te wennen aan de straathonden en katten, en loop ik niet meer met een 50m grote boog om ze heen, maar eerder een 5 meter boog: baby-steps.

Nou, nu het thema ‘angsten’ even is benoemd, zal ik ook een paar dingen noemen waar ik ongelofelijk veel zin in heb de komende tijd: de sterrenhemel zien op plekken waar er vrijwel geen lichtvervuiling is, genieten van de rust in afgelegen oorden, ontelbare zonsopgangen en zonsondergangen bekijken (dit kan dus 2x per dag elke dag: FEEST!), en alle avonturen samen doorbrengen met mijn lief. Grenzen verleggen en ze blijven verleggen, dat is mijn doel van de komende vier maanden.

Tot de volgende!