Schrijfsel 6: Weg van de kern

12 maart 2022 - Wageningen, Nederland

Op sommige dagen, de laatste tijd de meeste dagen, vind ik het lastig om terug bij mezelf te komen. De alledaagse dingen slokken alle tijd en energie op: werk, huishouden, contacten onderhouden, koken, boodschappen, sporten, series kijken. Het draait maar door, de gedachten gaan maar door en deze cyclus lijkt soms moeilijk te doorbreken. Wanneer ik in zo'n 'modus' zit, voelt ik dat ik stilsta. Het voelt alsof ik geen keuzevrijheid heb en geleefd wordt.

Laten we kijken naar het laatst opgesomde punt: series kijken. Eén van mijn 'guilty pleasures'. Ik kan urenlang series kijken, passief zijn, wetend dat het vaak niet ontspant en dat het een vlucht is. Een vlucht om bij mezelf weg te blijven. Denk er maar eens over na, voel je je echt vervult na een avond bingen? Is het dan een goede avond geweest? Of voelt het toch anders als je de tijd neemt om een spa-avond voor jezelf te organiseren, een schildercursus te volgen, een goed gesprek te voeren, of een boek te lezen? Voor mij is het antwoord simpel, ik weet dat series kijken weinig waarde toevoegt voor mij. Af en toe is het natuurlijk heel fijn om even niet na te denken, een spannende serie te kijken of een reality show. Af en toe is het ook ontspannen.

Toch is het tegenstrijdig, dit zijn dingen waarvan ik mij bewust ben, en het toch doe. Toch neem ik niet de tijd voor mezelf die ik nodig heb om mijzelf te vervullen. Door mezelf vaker de vragen te stellen: Wat heb ik op dit moment nodig? Waar verlang ik naar? Wat is op dit moment goed voor mijn fysieke, mentale, emotionele, energetische en spirituele welzijn? kan ik bewuster keuzes maken die goed zijn voor mij.

Hiervoor schrijf ik dat de alledaagse dingen alle tijd en energie opslokken, dit is natuurlijk subjectief. Het vóelt alsof het alles opslokt, maar hier maak ik (on)bewuste keuzes om dit patroon door te zetten. Door het patroon onder ogen te komen, ervan bewust te worden dat dit niet is wat goed is voor jou op dit moment, kun je keuzes maken welke wel goed zijn voor jou. Bijvoorbeeld door te schrijven vind ik rust en kan ik mijn gedachten op een rijtje zetten. Even helemaal in het moment en onder woorden brengen wat mij bezig houdt.